Kunsthistorische Dag 2016: Technische kunstgeschiedenis
Wat is het? Wat doet het? Wat brengt het?
De Kunsthistorische Dag 2016, georganiseerd door de Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici, wordt gehouden op zaterdag 12 november en is gewijd aan het onderwerp technische kunstgeschiedenis. Technische kunstgeschiedenis is  al jaren ‘in opkomst’. Na de museale wereld heeft het ook de Nederlandse academische kunstgeschiedbeoefening bereikt. Maar wat is het eigenlijk precies en wat zal het voor de kunstgeschiedenis betekenen?

Op het programma:

– Dr. Robert van Langh (RMA): NICAS: kansen voor kunsthistorici.
– Dr. Erma Hermens(RMA), die dit voorjaar begon als ‘technical art historian’ bij het Rijksmuseum.
– prof. dr. Ann-Sophie Lehmann (RUG): Materialbildung. Waarom kunstgeschiedenis altijd technisch is
– prof. dr. Sven Dupré (UU), die sinds september 2015 de nieuwe leerstoel Geschiedenis van kunst, wetenschap en techniek bekleedt bij de opleiding Kunstgeschiedenis van de Universiteit Utrecht.
– drs. Huigen Leeflang, conservator prentkunst Rijksmuseum met een introductie op de tentoonstelling Hercules Segers; tijdens de pauze is er ruim tijd voor bezoek aan de tentoonstelling.
– Presentatie RKD-Technical.
– Uitreiking Karel van Manderprijs 2016 en de Jan van Gelderprijs 2016.

Datum: zaterdag 12 november 2016
Locatie: Auditorium van het Rijksmuseum te Amsterdam
Tijd: 10.00 uur tot 18.00 uur (Incl. koffie, lunch en borrel)
Aanmelden: Voor de Kunsthistorische Dag geldt voor VNK-leden een vroegboekkorting. Zij betalen voor 1 oktober 30,00 euro (reguliere VNK-leden) of 20,00 euro (VNK-studentleden). Daarna betaal je 37,50 euro of 27,50 euro. Niet-leden betalen 47,50 euro of 37,50 (studenten) en worden hiermee lid van de VNK. De eerstvolgende contributie wordt voor hen geïnd in 2017.
Aanmelden voor 9 november via secretariaat@kunsthistorici.nl.  LET OP: Je aanmelding is pas definitief na betaling via: NL24INGB0000569560 t.n.v. VNK en o.v.v. ‘VNK-KD-2016’!