Licht doet ons letterlijk zien, want het draagt de wereld om ons heen naar de ogen. Het bepaalt ook de sfeer van de plekken waar we komen. Zo maken donkere gebouwen somber, terwijl open plekken juist energie geven. Licht regelt ook onze biologische klok: de avond doet gapen en het licht in de morgen maakt ons wakker. En soms bepaalt licht zelfs wat we voelen. Mensen lijden aan de winterblues tijdens de donkere decemberdagen en vieren vrolijk de zon op terrasjes in de lente.

Geen wonder dat licht een centraal thema is voor veel kunstenaars. Ze kleuren je gemoed, drukken er stilte mee uit of verrassen je juist met een duisternis die door merg en been gaat. Architecten spelen met natuurlijk licht of overdonderen je met een bombastische hoeveelheid kunstmatig licht. En dichters illustreren er liefde, leven en dood mee.

Nieuwsgierig geworden? Maandag 21 september zullen Dr. Ghislain Kieft (Kunstgeschiedenis, UU) en Eelco van der Lingen (conservator en directeur Nest) een lezing geven binnen het thema ‘licht’. Pianiste Sylvie Klijn verzorgt een muzikaal intermezzo.  Maandag 28 september zullen Ingmar Heytze (dichter) en prof. dr. Paul Wackers (Middelnederlandse Letterkunde, UU) een avond vullen.

Locatie en tijd

Maandag 14, 21 en 28 september, 20.00 tot 21.30 uur

Aula van het Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht

Dit evenement wordt georganiseerd in het kader van U-Meet, een initiatief waarmee alle Nederlandse universiteiten publiek betrekken bij wetenschap, en in samenwerking met het Centraal Museum Utrecht, waar op 17 oktober de tentoonstelling ‘Lekker Licht’ opent.