Voor de komende Open Monumentendag Utrecht, op zaterdag 9 september 2017, zijn we opnieuw op zoek naar gidsen.
Het landelijke thema voor de Open Monumentendag is “Boeren, burgers en buitenlui”. In Utrecht wordt vanwege het Stijljaar ook aandacht besteed aan Het Nieuwe Bouwen. Dit jaar zullen weer zo’n tachtig monumenten worden opengesteld.
De Open Monumentendag zal zich toespitsen op drie thema’s:
·         Monumenten als ontmoetingsplaats
·         Monumenten van de veranderende stad
·         Monumenten van het Nieuwe Bouwen en De Stijl
Langs de opengestelde monumenten worden verschillende routes samengesteld: twee wandelroutes in de binnenstad en er komt een fietsroutes langs thema-monumenten die wat verder uit elkaar liggen. Enkele monumenten zullen alleen voor een fietsroute olv een gids worden opengesteld.
Vorig jaar hebben we voor het eerst een fietsroute olv een gids door Utrecht Oost aangeboden. Onderweg is gestopt bij twee monumenten waaronder de Chauffeurswoning van Rietveld. Deze tocht is 6 keer gemaakt, de eerste vertrok om 11.00 uur en de laatste om 16.00 uur. In totaal konden 15 personen deelnemen en hiervoor waren kaartjes verkrijgbaar op het Domplein.
Dit jaar willen we ook weer een fietstocht olv een gids in het programma opnemen maar nu naar  Utrecht West. Het plan is om een bezoek te brengen aan de Watertoren op Rotsoord en aan de twee Rietveldwoningen aan Breitnerlaan.
Zou je willen gidsen? Stuur dan een mailtje naar info@omdu.nl.