Op zaterdag 9 januari vindt de boekpresentatie plaats van Christine de Pizan in Bruges. The ‘Livre de la Cité des Dames’ as ‘Het Bouc van de Stede der Vrauwen’, geschreven door Martine Meuwese (kunstgeschiedenis, Universiteit Utrecht), Mark Aussems (codicologie, alumnus Universiteit Utrecht), Hermina Joldersma (germanistiek en vrouwenstudies, University of Calgary) en Orlanda Lie (middeleeuwse cultuur, emeritus hoogleraar Universiteit Utrecht).

Het boek Christine de Pizan in Bruges handelt over de Middelnederlandse vertaling van Christine de Pizan’s Livre de la Cité des Dames. Opdrachtgever voor deze vertaling uit 1475 is Jan de Baenst, een vooraanstaande patriciër uit Brugge. Bijzonder is dat de boekpresentatie plaatsvindt in Brugge, in de voormalige residentie van deze Jan de Baenst.

Deze Middelnederlandse vertaling is uit slechts één handschrift bekend (Londen, British Library, Add. 20698). In deze codex is ruimte opengelaten voor maar liefst 133 miniaturen, waarvan er 41 geheel of gedeeltelijk zijn uitgevoerd. De anonieme vertaler heeft aan het eind twee hoofdstukken toegevoegd waarin hij zijn persoonlijke mening geeft over het (vrouwelijk) auteurschap van zijn brontekst.

Busvervoer naar Brugge!

De Werkgroep Middelnederlandse artesliteratuur (WEMAL) biedt geïnteresseerden de mogelijkheid deze feestelijke boekpresentatie bij te wonen. Om 10.00 vertrekt een bus uit Utrecht naar Brugge en rond 22.30 bent u weer terug in Utrecht. In Brugge is er naast de boekpresentatie tijd om zelf door de stad te lopen en een hapje te eten.

Begindatum en -tijd

9 januari 2016 15:00