.

Artlezing: Middeleeuwse roofkunst

22 mei @ 19:30 - 21:00

Gratis

De volgende lezing staat alweer op het programma. UU-alumna Sanne Frequin zal ons 22 mei iets vertellen over middeleeuwse graftombes. Frequin is docent en onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam en werkt momenteel aan haar proefschrift. Daarvoor onderzoekt ze de seculiere boodschap van tombes uit middeleeuws Vlaanderen en Henegouwen, getiteld: ‘Voices from the grave: rendering piety and propaganda through medieval tombs.’ Ze onderzoekt in hoeverre tombes een propagandistische functie hebben gehad voor de doden, maar belangrijker nog, voor de overlevenden familieleden. Een verrassend element in dit onderzoek is de technische kunstgeschiedenis. Zo is ze momenteel bezig een reconstructie te maken van een graftombe in de Domkerk. Met behulp van een 3D-scanner wil Frequin erachter komen hoe deze tombe er in zijn originele staat uit moet hebben gezien. Al enthousiast? Meld je dan snel aan via lezingen@stichting-art.nl.

Gegevens

Datum: